کد مطلب:30687 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

نتیجه گیری











امروزه كلید تمامی ابعاد توسعه را، توسعه انسانی قلمداد می كنند كه بدون آن رشد و توسعه امكان پذیر نیست. در نظام اسلامی، نیروی انسانی از طرفی خود هدف است كه توسعه برای او در خدمت اوست و از طرف دیگر خود عامل و كلید توسعه است.

امیرالمؤمنین (ع) می فرمایند:

ای كمیل مردم به سه دسته اند، اول علمای ربانی، دوم دانشجویان كه در راه نجات هستند و سوم فرومایگان پست و بی اراده ای كه خیری در آنها نیست.

آنچه در این بیان شریف مدنظر قرار گرفته، توسعه منابع انسانی و رشد و ارتقای علمی، فكری و معنوی انسانهاست كه كلید سعادت دنیا و آخرت می باشد. البته مفهوم علم و دانش وسیع و فراتر از ابعاد فیزیكی و مادی است. هدف علم معرفت الله است و نهایت آن وصول انسان به مقام معرفت الهی و منزل علمای ربانی است.

حضرت علی (ع) از این دیدگاه انسانها را به سه گروه تقسیم نموده اند كه دو گروه از آنها اهل نجات هستند. اولین گروه واصلان الی اله و دومین گروه طالبانی كه در مسیر كمال كوشا هستند (توسعه اند و از طرف دیگر مظروف آن).

توسعه واقعی به توسعه ظرفیتهای فكری، اخلاقی، اعتقادی، بینشی و معرفتی انسانها مربوط می شود.

هدف توسعه باید خود انسانها و انسانیت آنها باشد. اسلام انسان را جوهری تركیب یافته از ملك و ملكوت دانسته و او را به مقیاس عمیقی تشبیه نمود كه دسترسی به عمق و ابعاد وجودی وی كاری بسیار پیچیده و دور از نگاه سطحی به پهنای اقیانوس وجود اوست.